Ga naar inhoud

Beeldenroute in de binnenstad van Harderwijk


Waar

Harderwijk

Wanneer

t/m 31 augustus

Volg de beeldenroute door de binnenstad van Harderwijk. Elk beeld markeert een historische plek of historisch moment uit de geschiedenis van Harderwijk. Benieuwd naar al die verhalen? Kom dan óók naar Pension Harderwijk in het Stadsmuseum. In Pension Harderwijk maak je kennis met vele diverse pensiongasten die elk een deel van de stadsgeschiedenis in zich dragen.

Alle beelden van de beeldenroute zijn gemaakt door Natasja Bennink.

Over Natasja Bennink:

Natasja Bennink, beeldhouwer 

De mens staat centraal in de monumentale bronzen beelden van Natasja B…

Volg de beeldenroute door de binnenstad van Harderwijk. Elk beeld markeert een historische plek of historisch moment uit de geschiedenis van Harderwijk. Benieuwd naar al die verhalen? Kom dan óók naar Pension Harderwijk in het Stadsmuseum. In Pension Harderwijk maak je kennis met vele diverse pensiongasten die elk een deel van de stadsgeschiedenis in zich dragen.

Alle beelden van de beeldenroute zijn gemaakt door Natasja Bennink.

Over Natasja Bennink:

Natasja Bennink, beeldhouwer 

De mens staat centraal in de monumentale bronzen beelden van Natasja Bennink. Zorgvuldig bestudeert ze de anatomie en de verhoudingen van haar model en brengt deze over in klei. Zodra de basis klopt, neemt de expressie het over; typerend voor haar stijl zijn de vrije, rauwe toets en de opzettelijke reductie van vormen. Zo ontstaan beelden die de figuratie doelbewust overstijgen. Het menselijk lichaam functioneert als drager van een achterliggend concept, waarbij verbondenheid vaak de rode draad is. De mens verbonden met zijn tijd, de vrouw verbonden met haar lijf, geliefden in een kus verbonden met elkaar of bewoners verbonden met hun gemeenschap. Het zijn gelaagde beelden waarin het universele voelbaar wordt en het individuele zichtbaar blijft. 

Natasja is zich bewust van de voortrekkersrol die ze als kunstenaar heeft. Daarom kiest ze soms voor thema’s die een beetje schuren. Ze dwingt de beschouwer om met andere ogen te kijken. Een terugkerend gegeven in haar werk is de ‘female gaze’, de vrouw gezien door de ogen van een vrouw. Zo zijn haar Venusbeelden stoer, zelfbewust, trots, eerlijk, sensueel of kwetsbaar, maar nooit ‘alleen maar’ mooi. Dat kan door de één als herkenbaar en bemoedigend ervaren worden, door de ander als confronterend of provocerend. 

Natasja Bennink werkt zowel autonoom als in opdracht. Het zwaartepunt in haar oeuvre ligt bij beelden voor de openbare ruimte. De wisselwerking die een beeld aangaat met de locatie, de omgeving en de bewoners is daarbij cruciaal. Omdat ze verhalen en referenties in haar beelden verwerkt die uit de gemeenschap zelf komen, worden het daadwerkelijk monumenten, ijkpunten die betekenis en verdieping geven aan de plek. Heden en verleden worden zo tastbaar, invoelbaar en inzichtelijk gemaakt. 

Wanneer

  • dagelijks t/m 31 augustus 2022

Locatie